Gdyby zapytać przedsiębiorców o ich ideał pracownika, to na pewno na jednej z początkowych pozycji listy cech pojawiłby się przymiotnik „zmotywowany”. Pracownik zmotywowany to taki, któremu – mówiąc w największym skrócie – chce się pracować. Jak zatem skutecznie motywować swoich pracowników?
O motywacji słów kilka
Motywacja to taka siła napędowa, która sprawia, że pewne czynności chcemy wykonywać. Motywacja może mieć dwojaki charakter: wewnętrzny i zewnętrzny. Motywacja wewnętrzna pojawia się wtedy, gdy chcemy coś wykonać sami z siebie, bo np. sprawia nam to satysfakcję i przyjemność. To dzięki niej dzieci chcą się bawić, a sportowcy-amatorzy poświęcają wiele godzin na uprawianie sportu, mimo że złoto olimpijskie to dla nich marzenie raczej nieosiągalne. Natomiast z motywacją zewnętrzną mamy do czynienia, gdy wykonujemy jakieś działanie ze względu na zewnętrzne korzyści, jakie może nam ono przynieść. I choć podział ten wydaje się jasny, to rzeczywistość wcale nie jest tak klarowna. Odróżnienie motywacji zewnętrznej od wewnętrznej jest często niemożliwe w skomplikowanym ludzkim świecie.
Motywacja w pracy
Jak zatem zakwalifikować pracę zarobkową? Czy przeważa motywacja zewnętrzna czy wewnętrzna. Nie sposób nie zgodzić się z faktem, że pieniądze to korzyść zewnętrzna. Ale czy to tylko one sprawiają, że codziennie rano idziesz do pracy? W niektórych przypadkach może tak być, ale na pewno znasz osoby, które dzięki pracy osiągają zawodową satysfakcję czy zadowolenie. Nawet jeśli czasem ta praca doprowadza ich do szału.
Pieniądze to więc za mało, by utrzymać wysoką motywację pracowników. Co można w tym temacie jeszcze zrobić? Skoncentrować się pozapłacowym motywowaniu.
1. Nie tylko pracą człowiek żyje
Czynnikiem, który stwarza dodatkową motywację do pracy, jest pozytywna atmosfera panująca wśród pracowników. Zgrany zespół składający się z ludzi, którzy wzajemnie się lubią i doceniają spędzony wspólnie czas, to gwarancja efektywnej pracy (więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ). Zadbaj zatem o to, by Twoi pracownicy mieli okazję wspólnie spędzać czas także poza pracą. Imprezy czy spotkania integracyjne to świetny sposób na to, by lepiej się poznać. A jeśli obawiasz się, jak Twoi pracownicy poradzą się w zupełnie innym niż zawodowe otoczeniu, to zorganizuj im planszówkowy wieczór. Satysfakcja gwarantowana!
2. Pozwól pracownikom (g)rywalizować
Grywalizacja pozwala na „uprzyjemnienie” wykonywanych czynności, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się żmudne i monotonne, a tym samym nudne. Systemy nagradzania, rankingi, różne poziomy trudności, kolekcjonowanie punktów, kolejne etapy do osiągnięcia to narzędzia, które pozwolą opracować atrakcyjny dla pracowników system nagród. Pozwoli to zwiększyć ich zaangażowanie i utrzymać wysoki poziom motywacji, jeśli od ich działań zależy, czy uda im się zdobyć, to czego chcą.
3. Wyznaczaj cele
Motywacja pojawia się wtedy, kiedy dokładnie wiemy, co chcemy osiągnąć. Odległy, rozmyty cel sprawia, że zaczynamy wątpić w realność jego osiągnięcia. Zadbaj zatem o to, by Twoi pracownicy mieli jasno wyznaczone cele i wiedzieli, po co wykonują swoją pracę. W końcu nie ma nic gorszego niż wykonywanie, na pozór, bezsensowych czynności. Pamiętaj, że cele muszą być w zasięgu pracownika, a jednocześnie muszą wymagać od niego zaangażowania.
4.Chwal!
Każdy ludzi być chwalony! Przypomnij sobie, jak czułeś się, gdy ostatnio ktoś docenił Twoją pracę? Pewnie od razu poczułeś się pewniej i wstąpiły w Ciebie nowe siły, które byłeś gotowy przeznaczyć na kolejne wymagające zadania. Tak samo będą czuli się Twoi pracownicy. Pokaż im, że dostrzegasz trud, jaki wkładają w swoją pracę.
5. Pozwól swoim pracownikom na kreatywność
Włącz swoich pracowników do procesu decyzyjnego. Skonsultuj z nimi ważne decyzje, zwłaszcza jeśli dotyczą ich bezpośrednio. Pokaż, że liczysz się z ich zdaniem i że ich uwagi są dla Ciebie cenne. W końcu każdemu z Was zależy na dobru firmy. Pozwól swoim im wykazać się kreatywnością np. podczas pracy projektowej. Dzięki temu będą mieć poczucie kontroli, a także poczują się docenieni. W końcu pracują dla Ciebie, bo są dobrzy w tym, co robią, więc czemu by tego nie wykorzystać?
Powiązane artykuły